Twintig jaar geleden zette Els Van Nieuwenhove haar droom om in werkelijkheid met de oprichting van EVN. Het pad was echter niet zonder uitdagingen, maar die wist ze allemaal te overwinnen. Vandaag staat het bedrijf, dat gespecialiseerd is in bedrijfs- en veiligheidskledij, als een huis, mede dankzij de uitzonderlijke graad van dienstverlening die het zijn klanten biedt. “Wij gaan nog fysiek bij klanten langs om hen de mogelijkheid te geven stukken te passen,” vertelt Pauline Rickaert, dochter van Els en managing partner bij EVN. “Dat vraagt natuurlijk tijd en inspanning, maar onze klanten waarderen de service enorm.”
Dankzij die persoonlijke service mag EVN intussen heel wat gerenommeerde namen uit de industrie, de bouw- en transportsector tot zijn klantenbestand rekenen. “Daar zijn we best trots op. Alleen hoe groter ons klantenbestand werd, hoe moeilijker het werd om dezelfde service te waarborgen. We verloren te veel tijd aan het handmatig opzoeken van artikelen en het aanmaken van orders”, geeft Pauline toe. Om die processen efficiënter te maken, investeerde EVN twee jaar geleden in nieuwe ERP-software. “Maar helaas voldeed die oplossing totaal niet aan onze verwachtingen en kostte het ons bovendien veel geld.”
Om een tweede dergelijke ervaring te vermijden, besloot EVN het over een andere boeg te gooien en liet het een studie uitvoeren om te bepalen welke processen prioritair moeten worden aangepakt en welke tool hier het beste op aansluit. “Al onze artikelen moeten we namelijk vlot kunnen terugvinden en verwerken,” benadrukt Pauline. Uit de analyse kwam Microsoft Dynamics 365 Business Central als één van de beste opties naar voren. “Dat bleek niet alleen een schaalbare oplossing te zijn, maar het zou ook erg gebruiksvriendelijk zijn, met een lage instapdrempel, wat de overstap eenvoudiger zou maken.”
Voor de implementatie van Business Central deed EVN beroep op IT-dienstenleverancier Squadron. “We schreven verschillende partijen aan, maar met hen hadden we de beste klik. Ze begrepen meteen ook waar onze knelpunten lagen en dachten verder dan andere aanbieders.”
Daarop ging Squadron meteen aan de slag. Business Analist Jens Vanacker kreeg de verantwoordelijkheid over het project en de migratie naar Business Central. “Gezien de grote hoeveelheid data die verwerkt moest worden, kozen we voor een pragmatische aanpak”, legt Jens uit. TRIMIT, een softwareoplossing voor productinformatiebeheer specifiek ontwikkeld voor Business Central, speelde daarbij een cruciale rol. “Met deze tool is het onder meer mogelijk om productinformatie op één platform te centraliseren en artikels te ordenen op basis van stijl, maat en kleur. Daardoor krijgt EVN een beter inzicht in zijn voorraad, wat hun time-to-market verkort.”
Geregeld werd er ook bijgestuurd. Zo werd tijdens het traject een module toegevoegd die orders per leverancier groepeert, om kleine oplages te vermijden en transportkosten te drukken. “De scope van het project groeide dus gaandeweg, maar Squadron ging daar flexibel mee om en de extra functies hebben hun waarde intussen ook bewezen”, klinkt het bij Pauline.
Het resultaat mag er in ieder geval zijn: EVN werkt vandaag een stuk efficiënter en sneller. “Tot grote tevredenheid van onze klanten én medewerkers. Met één druk op de knop vinden ze een order terug, compleet met de juiste offerte.” Die medewerkers kregen ook de tijd om de nieuwe manier van werken eigen te maken. “Een bewuste keuze, want de overstap betekende hoe dan ook een grote verandering voor hen.”
Hoewel de medewerkers nu vertrouwd zijn met de nieuwe werkwijze, is de digitale transformatie bij EVN nog volop aan de gang. Het bedrijf blijft namelijk vooruitkijken en zoekt continu naar digitale oplossingen die een meerwaarde bieden voor hun processen. “Op termijn hopen we bijvoorbeeld te evolueren naar een volledig papierloze werkomgeving, waarin we ook alle taken die bij een order horen digitaliseren.” Squadron zal in die toekomstplannen mogelijk ook nog een rol spelen. “Immers, dankzij hen hebben we een enorme stap op het vlak van digitalisering en automatisering vooruitgezet,” besluit Pauline.