We hebben inmiddels dus geleerd wat de goeie methodieken zijn, wat wel of niet werkt en waar technologie en software voor meerwaarde zorgen. We combineren onze praktijkervaring in het digitaliseren van processen met de expertise van hooggeschoolde ingenieurs, business analisten en softwareontwikkelaars. Onze inbreng zorgt ervoor dat maakbedrijven sneller kunnen schakelen, minder fouten maken in het traject en hun rendement verhogen.
End-to-end digitalisatie betekent dat we het hele traject van een product vlot digitaal kunnen afhandelen, vanaf de offertebespreking met de klant tot de oplevering van het eindproduct. De meeste afdelingen of disciplines binnen de organisatie zijn betrokken: sales, engineering, aankoop, productie, facturatie. Administratie en papieren worden maximaal vervangen door software en online toepassingen. Dat komt de kwaliteit, traceerbaarheid en efficiëntie ten goede. Minder papier staat gelijk met minder fouten en minder tijdsverlies.
We vertrekken vanuit de concrete vraag en specifieke noden van klanten. Ook in een productieomgeving vertrekt elk project immers van de klantspecifieke vraag. Wij capteren die vraag bij de offerte in een digitaal systeem en stroomlijnen vervolgens de verschillende stappen die tot de oplevering leiden.
In onze aanpak kiezen we meestal niet voor een ‘big bang’. We zoeken naar quick wins, starten met kleine stappen, die evenwel kaderen in een groter geheel: de end-to-end digitalisering is het einddoel, maar we werken er geleidelijk aan naar toe. Het stappenplan zorgt er tevens voor dat betrokken medewerkers snel het resultaat zien van de inspanningen en investeringen. Het lost vaak ook zeer praktische problemen op waarmee zij geconfronteerd werden.
Eén van de belangrijkste succesfactoren in een digitale transformatie zijn de medewerkers die bij het project betrokken worden en die met de technologie aan de slag moeten gaan. Zij maken immers het verschil. Wie zijn processen dus end-to-end wil digitaliseren, moet steeds het perspectief van de operator op de werkvloer voor ogen houden. Automatisatie mag nog zo doordacht en ingenieus zijn, als er geen link tot stand komt tussen de operator en de machine of tussen de operator en de applicatie waar hij gebruik van moet maken, zal het project niet het verhoopte resultaat opleveren.
Om een visie op end-to-end digitalisatie uit te werken, starten we met een zogenaamde “blue paper workshop”. We nodigen de klant uit in ons kantoor om, los van de dagelijkse besognes, te brainstormen over hoe een gedigitaliseerd proces er idealiter zal uitzien.
Het is cruciaal dat hiervoor een kernteam wordt samengesteld van mensen die in elke fase van het proces betrokken zijn, zodat hun concrete ervaring kan worden ingebracht. Dit zijn enkele van de vragen van waaruit zo’n oefening vertrekt: Hoe maken we contact met de eindklant? Hoe wordt een offerte opgemaakt? Hoe verloopt het proces van de bestelling? In welke fase spelen de ingenieurs een rol? Waar en wanneer wordt de aankoopdienst betrokken? Waar zitten de hefbomen om in productie een hogere efficiëntie of betere kwaliteit te halen? Wat zijn de uitdagingen in het proces waarop technologie een antwoord kan vormen, …?
We houden daarbij ook rekening met de interne knowhow die over de jaren heen uitgebouwd is, vaak op organische manier. De kennis die (nog) niet werd geborgd, maar wel aanwezig is in de hoofden van de medewerkers: welke aanslepende problemen moeten we aanpakken? Welke oplossingen werden reeds bedacht in de dagelijkse werking? Waar zit de grootste hefboom als we gaan digitaliseren?
Met andere woorden: voor we met digitalisering starten, brengen we eerst het volledige proces in kaart en proberen we te optimaliseren waar mogelijk. Onze ervaring leert dat dit bij maakbedrijven te weinig op macroniveau, end-to-end, wordt bekeken. Vervolgens zoeken we de juiste digitale oplossing: waar kunnen we toegevoegde waarde creëren voor de klant en voor de medewerkers? Het eindresultaat van de workshop:
2.1 een Configure Price Quote-systeem
Technologie implementeren in bedrijfsprocessen kan op verschillende niveaus. Vandaar dat we kiezen voor een geleidelijke aanpak binnen een holistische visie op het digitaliseringsproces. We zien dat klanten vaak vertrekken vanuit het klantenperspectief, dus vanuit het offerteproces en de interne verwerking van de bestelling. Hier biedt een Configure Price Quote-systeem (CPQ) een oplossing: het opstellen en berekenen van de offerte, gekoppeld aan de interne verwerking en de flow die een bestelling volgt naar het ERP-systeem en de werkvloer. Hoe hoger de complexiteit (hoge variatie aan opties, kleine volumes), hoe meer efficiëntiewinst er te halen valt.
Squadron implementeert CPQ-oplossingen zoals Trimit en Hive.
2.2 ERP en applicaties
Voor onze softwareoplossingen maken we gebruik van het ecosysteem van Microsoft met toepassingen als Dynamics 365 Business Central, het Power Platform en Power Apps. Microsoft is al sterk vertegenwoordigd in het bedrijfsleven. Hun tools hebben een vrij goede dekking van de processen in de maakindustrie, wat vermijdt dat er te veel complexe integraties nodig zijn. Bovendien zijn de meeste gebruikers vertrouwd met hun user interface. Ook dat vergemakkelijkt nieuwe implementaties.
Maar we beperken ons niet tot standaardoplossingen. Indien nodig zorgen we voor custom software development en applicaties op maat van specifieke (deel-)processen. Vaak bieden shopfloor apps bijvoorbeeld quick wins. Ze vervangen papieren stromen door een tool of dashboard app voor de operator, bijvoorbeeld om aantallen van een productie bij te houden, eenvoudig stockbeheer te doen, de kwaliteitsindicatoren te loggen of incidenten te registreren. Met een incident management app wordt het veel makkelijker om problemen te registreren en vervolgens de mogelijke oorzaken te analyseren. Let wel: het succes staat of valt met de eenvoud en de user experience.
Vergeet bovendien niet dat naast de implementatie van een tool een begeleidings- en veranderingstraject nodig is. Ook de manier waarop er gewerkt wordt, moet immers worden aangepast.
Een digitale transformatie is nooit af. Het wordt een continu proces van evalueren, bijsturen, verder perfectioneren. Hoe meer we kunnen standaardiseren in digitale processen, hoe makkelijker dat wordt. Onze lesson learned: hou je ERP-systeem bij de start zo standaard mogelijk om geen problemen te ervaren bij toekomstige upgrades. En zorg ervoor dat eventueel maatwerk futureproof is.
Als partner van Microsoft verkiezen we Business Central als ERP. Het werd door Forbes uitgeroepen tot beste ERP voor de maakindustrie. Business Central biedt de nodige functionaliteiten om tot een goed beheer van de processen te komen, en omvat standaard alle basisdata, gekoppeld aan financiële rapportering. Hier kunnen we meestal het gros van de specifieke noden van een klant mee invullen.
Boven op het Microsoft-ecosysteem kunnen we bestaande applicaties integreren via de Azure cloud en het Power Platform. We ontwikkelen ook zelf nieuwe apps, op maat van de noden bij de eindklanten van het maakbedrijf of voor een specifieke behoefte in de productie. Dergelijke integraties zijn sowieso maatwerk. Ook het koppelen van verschillende applicaties gebeurt best zo geautomatiseerd mogelijk. Hoe meer er geïntegreerd wordt, hoe minder manueel werk er overblijft.
Indien er bijkomende programmatie nodig is, maken we gebruik van het Power Apps platform. Sinds 2019 kunnen we aan de hand van low-code op een snelle manier nieuwe applicaties ontwikkelen, met minder code en dus minder kans op fouten. Je kan hiermee toepassingen op maat creëren, implementeren en snel aanpassen. Het is een ideale manier om processen te digitaliseren.
Wie in een end-to-end digitalisatie investeert, zet een belangrijke stap om een digital factory te worden. Door optimaal gebruik te maken van alle beschikbare data uit verschillende applicaties en die centraal te beheren, kunnen datagedreven beslissingen worden genomen. Daar zit de hefboom om verder te groeien en nog meer toegevoegde waarde te creëren.
Datacaptatie laat toe om een veel beter zicht te krijgen op de doorlooptijd en efficiëntie van een productieproces. Het zal leiden tot verdere optimalisaties. Aan de hand van algoritmes kunnen ook stilstanden en bottlenecks worden vermeden. Preventief onderhoud betaalt zich cash terug. Met inzichten uit PowerBI kunnen ook beslissingen worden onderbouwd: welke volgende investering is het meest aangewezen? Hoe kan die het snelst gerendabiliseerd worden?
Op deze manier levert data steeds nieuwe input om de digital factory verder uit te bouwen. Voor kmo’s betekent dat dat je kiest voor een flexibel platform dat een geleidelijke implementatie mogelijk maakt, en dat je opschaalt in functie van de snelheid die haalbaar is voor de organisatie.
Onze ervaring heeft ons geleerd dat vier factoren cruciaal zijn om een succesvolle digitalisering te realiseren:
Geprikkeld om met end-to-end digitalisatie aan de slag te gaan?