DSC 4456
  • Maak kennis met Jens

  • Jens Vanacker is sinds half 2022 aan de slag bij Squadron als Business Analyst. Hij vormt de brug tussen de klanten en onze ontwikkelaars!
    • Hoe ziet een typische dag als business Analyst eruit bij SQUADRON?

    • Eigenlijk is er geen typische dag als Business Analyst bij SQUADRON. Afhankelijk van de klanten en het lopende project ligt de focus anders. We zijn een jong bedrijf dus flexibiliteit is belangrijk. We surfen mee op de golven van de firma.

      Hoe wordt een business analyse doorgaans aangepakt bij SQUADRON?

      De belangrijkste insteek in het verhaal van SQUADRON is dat wij geen oplossingen verkopen. Wij houden het vizier zeer breed en starten altijd met luisteren naar de klant en het definiëren van de noden. Dan pas wordt gekeken welke oplossingen een antwoord kunnen bieden op die noden. Dit is echt de kracht van onze service.

      Neem nu als voorbeeld de case van onze klant Lambrecht. De start van ons traject bestond uit intakegesprekken in alle lagen en departementen van het  bedrijf. Deze intakeperiode heeft 5 dagen geduurd, maar zorgde er wel voor dat we onze klant en hun werking door en door kenden. Wij geloven erin dat je enkel zo op zoek kunt gaan naar de juiste oplossingen voor de klant.

      Na de intakeperiode maken we hiervan een samenvatting en vertalen we de business requirements naar functionele requirements. Dit resultaat leggen we voor aan de klant. We voelen dat deze aanpak en onze ervaring in de maakindustrie echt het verschil maakt.

      Vervolgens worden de processflows opgemaakt en bekijken we per departement waar we kunnen optimaliseren. Hierop enten we dan de architectuur en we stellen een digitale roadmap op met de te nemen stappen op korte en lange termijn.

  • ECECBFCB 78 D8 4 DDE A23 A 57942 EB9 CC0 E 2
      • En daarna?

    • Eens de onderzoeksfase is afgerond, kunnen we overschakelen naar de implementatie. Ook hier speelt de Business Analyst een belangrijke rol. We werken de onderdelen van de roadmap nog gedetailleerder uit: mock-ups bouwen, intern afstemmen, requirements vertalen naar het technisch team en de uitwerking mee opvolgen.

    • Waar ben je het meest trots op?

    • De verwezenlijkingen waar verschillende expertises samen op gewerkt hebben, maken me het meest gelukkig. Zo werkten we recent een voorstel uit voor een potentiële klant waar zowel het analyseluik als de software-expertise als de kennis van machineparken zeer belangrijk was. Het samenbrengen van deze kennis en uitbouwen tot één geheel, is waarvoor ik het doe!

      Daarnaast startten we ook recent met de implementatie van MS Dynamics Business Central. Ik heb me daar ook verder in verdiept om eerder vanuit de business alle opties te kennen. Zo kan ik onze klanten optimaal van dienst zijn.

      Tot slot ben ik uiteraard het meeste trots op de verschillende projecten die we reeds tot een goed einde brachten. Klanten die beamen dat we de kennis hebben vanuit de werkvloer en tevreden zijn van ons werk, dat doet oprecht deugd.

    • Waarom heb je gekozen voor SQUADRON?

    • SQUADRON sprak me onmiddellijk aan, omdat het duidelijk was dat je er verantwoordelijkheid en kansen krijgt om echt dingen aan te pakken. Als je het wil en het is goed, dan moet je het vastpakken en doen. H et zelfsturend vermogen is groot, zolang het in de lijn ligt van de SQUADRON-waarden natuurlijk.

      Die waarden zijn ook belangrijk voor het bedrijf en zijn geen holle begrippen. Ik kon me perfect vereenzelvigen met die waarden, dus de connectie was direct gemaakt.

      Op inhoudelijk vlak was ik ook zeer snel overtuigd. Ik heb een breed interesseveld en de structuur van SQUADRON en mijn functie binnen het bedrijf maken het mogelijk om met veel facetten van digitalisatie tot automatisatie aan de slag te gaan. Daarnaast zorgt het historische ontstaan vanuit STAS voor een enorme poele van kennis en expertise over productieprocessen, wat ik zeer interessant vind.

      Ook het feit dat het mogelijk was om onder zelfstandig statuut te starten was een grote troef. Kortom, een match made in heaven!

  • Squadron Jens0c2c13222326dcbbbe20892d070bc37b8a816ffd4c20472516b2d15bbd616a02
      • Wat zijn de noden van de SQUADRON-klanten en hoe spelen we daar op in?

    • Digitaliseren is vandaag de dag geen keuze, maar een noodzaak. En dat voelen we ook bij onze klanten. De vraag naar digitalisatie stijgt, ook bij kleinere bedrijven. Wij proberen met onze digitale expertise én onze ervaring in de maakindustrie onze klanten stap voor stap te helpen hun doelen waar te maken en zo hun toekomst te verzekeren.

      • Klant worden bij Squadron?
    • Wat maakt iemand de ideale SQUADRON-collega?

    • Wat je vooral nodig hebt is de juiste mindset. De ideale collega is een doorzetter, iemand met veel goesting om verandering waar te maken, iemand die flexibel is in doen en denken.

      Ervaring in een productieomgeving is een grote troef. Ikzelf wandel in gedachten altijd door de fabriek als ik iets moet uitwerken voor een operator. Ik leef me volledig in en hiervoor moet je natuurlijk wel in staat zijn om je er iets bij voor te stellen.

      En last but not least: graag padellen!